ID: 3869
Omschrijving
Psychologie, Sociologie Basiscursus door Ella Wijsman
Uitg. Wolters-Noordhof 296 blz. ISBN 90-01-97601-8 prijs € 7,50 excl. verzendkosten, ophalen mag
Met zachte hand door J. Jansz, P. van Drunen. Uitg. Elsevier/De Tijdstroom 2e druk 1999 ISBN 90 352 1884 1 - 276 blz. in goede staat (met potloodonderstrepingen). Prijs 9,50
\'Met zachte hand\' schetst de geschiedenis van het psychologiseringsproces. Onderzocht wordt hoe ons leven in toenemende mate object is geworden van psychologische reflectie en bemoeienis. Die bemoeienis beperkt zich niet tot bekende arbeidsterreinen van psychologen, zoals de opvoeding, het onderwijs, de arbeid en de geestelijke gezondheidszorg. Zij strekt zich ook uit tot het leven van consumenten, militairen, vrouwen, gelovigen, misdadigers en vertegenwoordigers van andere culturen. De psychologie, zo laat dit boek zien, heeft zich stevig verankerd in de moderne westerse cultuur. Dit maakt dit rijk geïllustreerde en toegankelijk geschreven boek niet alleen interessant voor lezers die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de psychologie, maar ook voor diegenen die belangstelling hebben voor hedendaagse culturele en maatschappelijke ontwikkelingen
Methoden en Technieken, Basisboek, door Dr. Baarda en Dr. de Goede. Uitg. Stenfert Kroese 1997 ISBN 90 207 2589 0 - boek in goede staat. Prijs € 7,50
Psychomotoriek bij kinderen, door M. Vallaey en G. Vandroemme
Uitg. ACCO, 7e druk 1998 ISBN 90 334 3820 8, 339 blz. i.g.st. € 11,50
De complexe relatie tussen gedrag en brein is de laatste decennia het onderwerp van uitgebreid en intensief onderzoek. Deze relatie treedt op de voorgrond bij het verwerven van cognitie en taal bij kinderen, waarbij ook emotionele en sociale factoren een rol spelen. De kennis over de (gestoorde) psychomotorische ontwikkeling van kinderen evolueert snel, met een omvangrijke literatuur tot gevolg. Dit werk biedt de lezer een heldere, overzichtelijke kijk op dit vakgebied.
Het eerste deel \'Theorie\' bevat een overzicht van de normale psychomotorische ontwikkeling van kinderen, een kennismaking met de termen van het vak en de meest voorkomende stoornissen met hun mogelijke verklaringen.
Het tweede deel \'Onderzoek\' geeft een uitgebreid overzicht van representatieve, veel gebruikte tests om een gevarieerd, verfijnd psychomotorisch onderzoek te kunnen toepassen.
Het derde deel \'Therapie\' stelt een groot aantal oefeningen voor ter remediëring van de diverse psychomotorische stoornissen. Ze kunnen vrijwel alle meteen worden toegepast zonder dat aanschaf van dure en/of speciale hulpmiddelen nodig is.
In deze zesde, volledig herziene uitgave is de weerslag verwerkt van actuele trends en inzichten die vanuit het wetenschappelijk onderzoek hun weg vinden naar de klinische praktijk van psychomotoriek bij kinderen.
Dit boek is bestemd voor allen die te maken hebben met de normale of gestoorde ontwikkeling van kinderen, zowel in het beroepsleven als in opleidingen.
Over de auteur:
MICHEL VALLAEY is docent aan de paramedische afdeling van het Hoger Technisch Instituut te Brugge. GUIDO VANDROEMME is psychomotorisch therapeut aan het revalidatiecentrum ELORA te Nieuwpoort, waar vooral kinderen met leermoeilijkheden op therapie komen.
Uitg. Wolters-Noordhof 296 blz. ISBN 90-01-97601-8 prijs € 7,50 excl. verzendkosten, ophalen mag
Met zachte hand door J. Jansz, P. van Drunen. Uitg. Elsevier/De Tijdstroom 2e druk 1999 ISBN 90 352 1884 1 - 276 blz. in goede staat (met potloodonderstrepingen). Prijs 9,50
\'Met zachte hand\' schetst de geschiedenis van het psychologiseringsproces. Onderzocht wordt hoe ons leven in toenemende mate object is geworden van psychologische reflectie en bemoeienis. Die bemoeienis beperkt zich niet tot bekende arbeidsterreinen van psychologen, zoals de opvoeding, het onderwijs, de arbeid en de geestelijke gezondheidszorg. Zij strekt zich ook uit tot het leven van consumenten, militairen, vrouwen, gelovigen, misdadigers en vertegenwoordigers van andere culturen. De psychologie, zo laat dit boek zien, heeft zich stevig verankerd in de moderne westerse cultuur. Dit maakt dit rijk geïllustreerde en toegankelijk geschreven boek niet alleen interessant voor lezers die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de psychologie, maar ook voor diegenen die belangstelling hebben voor hedendaagse culturele en maatschappelijke ontwikkelingen
Methoden en Technieken, Basisboek, door Dr. Baarda en Dr. de Goede. Uitg. Stenfert Kroese 1997 ISBN 90 207 2589 0 - boek in goede staat. Prijs € 7,50
Psychomotoriek bij kinderen, door M. Vallaey en G. Vandroemme
Uitg. ACCO, 7e druk 1998 ISBN 90 334 3820 8, 339 blz. i.g.st. € 11,50
De complexe relatie tussen gedrag en brein is de laatste decennia het onderwerp van uitgebreid en intensief onderzoek. Deze relatie treedt op de voorgrond bij het verwerven van cognitie en taal bij kinderen, waarbij ook emotionele en sociale factoren een rol spelen. De kennis over de (gestoorde) psychomotorische ontwikkeling van kinderen evolueert snel, met een omvangrijke literatuur tot gevolg. Dit werk biedt de lezer een heldere, overzichtelijke kijk op dit vakgebied.
Het eerste deel \'Theorie\' bevat een overzicht van de normale psychomotorische ontwikkeling van kinderen, een kennismaking met de termen van het vak en de meest voorkomende stoornissen met hun mogelijke verklaringen.
Het tweede deel \'Onderzoek\' geeft een uitgebreid overzicht van representatieve, veel gebruikte tests om een gevarieerd, verfijnd psychomotorisch onderzoek te kunnen toepassen.
Het derde deel \'Therapie\' stelt een groot aantal oefeningen voor ter remediëring van de diverse psychomotorische stoornissen. Ze kunnen vrijwel alle meteen worden toegepast zonder dat aanschaf van dure en/of speciale hulpmiddelen nodig is.
In deze zesde, volledig herziene uitgave is de weerslag verwerkt van actuele trends en inzichten die vanuit het wetenschappelijk onderzoek hun weg vinden naar de klinische praktijk van psychomotoriek bij kinderen.
Dit boek is bestemd voor allen die te maken hebben met de normale of gestoorde ontwikkeling van kinderen, zowel in het beroepsleven als in opleidingen.
Over de auteur:
MICHEL VALLAEY is docent aan de paramedische afdeling van het Hoger Technisch Instituut te Brugge. GUIDO VANDROEMME is psychomotorisch therapeut aan het revalidatiecentrum ELORA te Nieuwpoort, waar vooral kinderen met leermoeilijkheden op therapie komen.